Ik hou van Merken.

INSPIRATIE VOOR MERKLIEFHEBBERS

Arjan Kapteijns

Visies

Groei online shopping aanjager beleveniseconomie?

Al in 1991 betoogden Joseph Pine en James Gilmore dat er een nieuw economisch tijdperk was aangebroken; de ‘beleveniseconomie’. Het lijkt er sterk op dat het succes van de online economie hier een nieuwe boost aan gaat geven.

We kopen steeds meer online. Dit gaat vanzelfsprekend ten koste van de winkels in de straat. Samen met de crisis zet dit vooral retailmerken in het middensegment onder druk. Zo lijkt de blitzkrieg van de Duitse Lodenleeuw verzamelaar Zalando, vooral merken als Miss Etam, Piet Kerkhof, Dolcis, Invito, Manfield en Schoenenreus te treffen.

Een ding is zeker: op prijs en gemak kun je als generiek winkelmerk de strijd vandaag niet meer winnen. Voor het kopen van een product alleen gaan steeds minder mensen de deur uit. Maar wel voor beleving. Voor service. En persoonlijke aandacht. Daarvoor zijn mensen zelfs bereid meer te betalen. Of zelfs een flink eind om te rijden.

Het ‘goeie’ nieuws daarvan is dat winkels die niets bijzonders toevoegen vanzelf zullen verdwijnen. Er zal dan ook steeds meer gaan gebeuren in onze winkels en winkelstraten. Minder eenvormigheid en meer toegevoegde waarde concepten.

Een aardig voorbeeld hiervan is voor mij Wildenberg Ynformal dat haar high traffic locatie aan de Markt in Eindhoven verruilde voor de Kleine Berg. In de pak ‘m beet 700 vierkante meter mannenmodezaak vind je niet alleen een biljart en een ruime gespecialiseerde maatwerkafdeling, ze nemen vooral ruim de tijd voor hun klanten die ze met Brabantse gezelligheid ontvangen in hun heerlijke Illy koffiebar.

Michelin zou zeggen: Worth a detour. En dat kan ik vanuit Bussum alleen maar beamen.

 

Winkel 3

 

Connect with Arjan Kapteijns

  • Linkedin
  • Twitter
  • Mail

Latest Tweet


Gerelateerde artikelen