Ik hou van Merken.

INSPIRATIE VOOR MERKLIEFHEBBERS

Arjan Kapteijns

Visies

Brainstormen is geen gezelschapspel.

Professionele marketeers weten het: het ontwikkelen van creatieve ideeën is geen gezelschapsspel. Maar topsport voor creatieve professionals. Individueel of in kleine teams, met het talent, de intuïtie en de vaardigheid om zaken anders en eerder te zien dan anderen. We weten dus ook dat brainstormen met een grote groep niet de meest effectieve manier voor het genereren van innovatieve ideeën is. Toch blijven we brainstormen alsof het een lieve lust is. Zelfs in het dagelijks leven ‘stormen we steeds vaker in de brains’. Binnenkort steekt de brainstorm zelfs Monopoly en Trivial Pursuit naar de kroon. En dat terwijl al eind jaren vijftig is aangetoond dat mensen in groepen minder ideeën en ideeën van mindere kwaliteit bedenken, dan als ze alleen werken. Ook een onderzoek van de universiteit van Amsterdam bevestigt dit. Een groep van zes mensen bedenkt maar de helft van de ideeën die zes personen apart bedenken. Groepsinteractie maakt het creatieve proces minder effectief. Hoe groter de groep, hoe lager het rendement. Want bij brainstormen in groepen moet je voortdurend opletten wanneer je aan de beurt bent en moet je luisteren naar anderen. Dat gaat ten koste van je eigen concentratie en dus van je capaciteit om innovatieve oplossingen te bedenken. Komt de revival van de brainstorm wellicht voort uit de opkomst van het fenomeen workshopmarketing? Een fenomeen dat er voor zorgt dat je tegenwoordig voor gelijk welk marketingprobleem op iedere website voor een habbekrats een workshop kan bestellen die u binnen een dag(deel) een kant-en-klare oplossing belooft. Klaar terwijl u zelf participeert. Tell Sell is er niks bij. Of zou het toch aan iets anders liggen? Onderzoek toont aan dat deelnemers aan een brainstormgroep meer tevreden zijn over hun eigen performance dan als individu. Terwijl ze feitelijk minder gepresteerd hebben. Daarnaast is gebleken dat leden van een brainstormgroep niet in staat zijn hun eigen ideeën te onderscheiden van die van anderen. Ze zeggen zelfs dat 60% van de ontwikkelde ideeën ook bij hen zijn opgekomen. In deze niet te onderschatten positieve bijwerking zou wel eens het geheime succes van de brainstorm kunnen liggen. Want de overwaardering van het individuele en collectieve functioneren zorgt voor veel enthousiasme en draagvlak. En we weten allemaal hoe belangrijk dit is.

Connect with Arjan Kapteijns

  • Linkedin
  • Twitter
  • Mail

Latest Tweet


Gerelateerde artikelen