Ik hou van Merken.

INSPIRATIE VOOR MERKLIEFHEBBERS

Arjan Kapteijns

Cases

De Talentversnellers van ASA.

Hoe een merk een nieuwe purpose kreeg…

We werden uitgenodigd om te pitchen voor de herpositionering en de ontwikkeling van een nieuwe merkidentiteit van het merk ASA. We bestudeerden de merkstrategie, deden een concurrentieanalyse, bezochten enkele vestigingen, spraken met studenten en recent afgestudeerden en we putte uit onze eigen ervaring.

Al snel was duidelijk dat het merk en de organisatie ASA behoefte had aan een sterk Organiserend Idee. Een Lovemark Organizing Idea dat een belofte in zich draagt naar de externe doelgroepen en tegelijkertijd ook duidelijk richting geeft aan de interne doelgroep. Een organiserend idee dat bijdraagt aan het creëren van een gezamenlijk doel.

Uit de analyse van het merk en de organisatie bleek al snel dat ASA zich in essentie wil onderscheiden door te zorgen dat kandidaten en opdrachtgevers door haar dienstverlening sterker groeien. Een van de manieren omdat te doen is studenten zoveel mogelijk aan bijbanen te helpen die al in het verlengde van hun talent en toekomst liggen.

Het exploreren van de doelgroep leerde dat studenten eerder dan ooit met die toekomst bezig zijn. Langer studeren kost meer geld, dus studenten hebben ook echt minder tijd. Ze moeten daarom sneller serieus worden. En dan niet alleen. Ze willen ook sneller serieus genomen worden.

Iedereen wil en moet zich onderscheiden. De concurrentie is groter. Alleen een studie afronden is niet voldoende, je moet 
bijtijds zorgen voor de juiste kennis en ervaring. Belangrijkste inzicht was dat alle studenten en young professionals – dus niet alleen de high potentials – zichzelf zien als iemand met talent en potentie en daarom streven naar zo veel mogelijk vooruitgang in korte tijd.

Dit inzicht hebben we vertaald in het Lovemark Organizing Idea: ASA. DE TALENTVERSNELLERS.

Een simpele richtinggevende gedachte met een duidelijke belofte. Het ontdekken, ontwikkelen en versnellen van talent. Studenten weten wat ze mogen verwachten. ASA medewerkers weten wat ze moeten doen. En voor opdrachtgevers is duidelijk dat je voor studenten en YP’s die hun (bij)baan serieus nemen bij ASA moet zijn.


Bureau: Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Nederland

Connect with Arjan Kapteijns

  • Linkedin
  • Twitter
  • Mail

Latest Tweet


Gerelateerde artikelen