Ik hou van Merken.

INSPIRATIE VOOR MERKLIEFHEBBERS

Arjan Kapteijns

Inspiratie

Anders zijn is heel normaal.

21 Maart is het Wereld Downsyndroom Dag. Dit Nederlandse idee is nu wereldwijd erkend door de VN. Downsyndroom ontstaat doordat het 21ste chromosoom niet 2 maar 3 keer aanwezig is.

Op Wereld Downsyndroom Dag besteden we aandacht aan de positie van mensen met Downsyndroom in de maatschappij. En dat is nodig.  Want zo is het niet vanzelfsprekend dat kinderen met Downsyndroom mogen kiezen naar welke school ze willen. Of dat volwassenen met Downsyndroom werk doen, dat ze zelf hebben gekozen. Terwijl mensen met Downsyndroom met een beetje ondersteuning actief kunnen en vooral willen meedoen in de maatschappij. Een mooi initiatief waaraan ook ons mooie vak weer mooie bijdragen levert.

Zoals Eveline Sixma en Monique Buunk die een boek maken met foto’s van kinderen en jongvolwassenen met downsyndroom tussen de 5 en 25 jaar oud samen met hun idool. Dit kunnen bekende Nederlanders zijn zoals Mark van Bommel, Victor Reinier of Giel Beelen, maar ook familieleden, docenten en andere bekenden van het fotomodel. Bij deze ‘Gouden Momenten’ komen korte teksten, die vertellen over dit bijzondere moment en de relatie tussen de twee modellen.

Of zoals mijn collega’s in Italië, die vorig jaar op 21 Maart met een simpel creatief idee maar liefst 600% meer informatieaanvragen over de integratie van mensen met downsyndroom in bedrijven wisten te realiseren. Dit deden ze door in bestaande tv-commercials en advertenties van merken zoals Illy, Toyota en Pampers de oorspronkelijke acteurs te vervangen door acteurs met downsyndroom. Deze commercials werden vorig jaar op 21 Maart 334 keer uitgezonden waarmee ze een mediawaarde van 5.5 miljoen euro realiseerden en 18 miljoen mensen, de helft van alle Italianen, bereikten. Bekijk hier de case-film!

 

 

Connect with Arjan Kapteijns

  • Linkedin
  • Twitter
  • Mail

Latest Tweet


Gerelateerde artikelen